Kérdések és válaszok

Projekt ötletek benyújtása

A 2025. évi budaörsi közösségi költségvetés kerete 100.000.000 forint.

Igen, egy ötlet:

  • Minimális költsége: 500.000 Ft
  • Maximális költsége: 30.000.000 Ft

Ötletet benyújthat:

  • A 14. életévét betöltött, Budaörs közigazgatási területén lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező személy.
  • A Budaörs közigazgatási területén székhellyel rendelkező, vagy olyan civil vagy egyéb nonprofit szervezet képviseletére jogosult személy, mely szervezet tevékenységének egy részét Budaörs területén vagy Budaörs lakosai számára fejti ki.

Igen, az önkormányzat munkatársai is nyújthatnak be projektötletet, azonban nem vehetnek részt saját javaslatuk értékelésében.

Igen, amennyiben az életkorra és a lakcímre vonatkozó feltételeknek egyébként megfelel.

Egy személy korlátlan számú ötletet nyújthat be, de minden egyes ötlethez külön ötletgyűjtő kérdőívet kell kitölteni.

Nem, ötletet csak Budaörsön élő magánszemély, székhelye vagy tevékenysége alapján budaörsi kötődésű civil vagy nonprofit szervezet képviseletére jogosult személy nyújthat be.

Ötletet kizárólag online lehet benyújtani a resztveszek.budaors.hu honlapon.

Azok számára, akiknek segítségre van szükségük, részvételi pontok állnak rendelkezésre a város több pontján. A részvételi pontok az alábbi helyszíneken találhatók:


Igen, ötlet benyújtásához (és később a szavazáshoz is) kötelező a honlapon regisztrálni. A regisztráció során az alábbi adatok megadása szükséges:

  • név,
  • lakcím,
  • születési év,
  • e-mail cím
  • Nyilatkozat arról, hogy 14. életévét betöltötte, és Budaörs közigazgatási területén lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező személy, vagy székhelye vagy tevékenysége alapján budaörsi kötődésű civil vagy nonprofit szervezet képviseletére jogosult személy adja be az ötletet.

Ötleteiket 2025. március 14. és április 15. között küldhetik be a közösségi költségvetés honlapján található űrlap segítségével.

A benyújtott ötleteknek az alábbi feltételeknek kell megfelelniük:

  • Helyhez kötöttség: Az ötletnek Budaörs közigazgatási területén kell megvalósulnia.
  • Illetékesség: Az ötlet megvalósítása kizárólag Budaörs Város Önkormányzatának hatáskörébe tartozhat. Ez azt jelenti, hogy az ötleteket az önkormányzat hajtja végre.
  • Jogi keret: Nem ütközhet jogszabályba és nem lehet ellentétes az Önkormányzat településrendezési eszközeiben (településtervében), integrált településfejlesztési stratégiájában, településfejlesztési koncepciójában, környezetvédelmi programjában foglaltakkal, illetve előkészítés alatt álló más önkormányzati beruházással.
  • Megvalósíthatóság: A jóváhagyástól számítva egy éven belül meg kell valósítani.
  • Közösségi cél: Az ötlet a budaörsiek széles körének érdekeit szolgálja, nem lehet kirekesztő.
  • Közérdekűség: A városi közös forrásokból finanszírozott ötlet a közösség számára teremt értéket.
  • Helyi identitás: Erősíti a budaörsiek összetartozását, közösségi érzését.
  • Újdonság: Valami új, a korábbi vagy tervezett fejlesztésekhez képest előremutató. Fontos, hogy az ötlet ne ütközzön a már meglévő városi fejlesztési tervekkel, és ne legyen rá külön előirányzott összeg a költségvetésben.
  • Pénzügyi keret: Az ötlet költsége nem lépheti túl a rendelkezésre álló közösségi költségvetési költségkategóriáját. Továbbá nem tartalmazhat jelentős, ismétlődő működési költségeket (karbantartási jellegű feladatokra lakossági bejelentések útján történik).

Az ÖTLETEK költségkategóriái:

  • Kis projektek: amelynek költsége eléri vagy meghaladja az 500.000 Ft-ot, de nem éri el az 5 millió forintot.
  • Nagy projektek: amelynek költsége eléri vagy meghaladja az 5 millió forintot, de nem haladja meg a 30 millió forintot.

A szavazás során mindenki 2 szavazatot adhat le: egyet egy kis projektre és egyet egy nagy projektre. Az elérhető keretből annyi ötlet valósulhat meg, amennyire a költségvetés kerete lehetőséget ad – legyen szó több kisebb vagy kevesebb nagyobb projektről.

A lehetséges ötletek köre rendkívül sokszínű, hiszen minden olyan ötlet támogatható, amely Budaörsön valósul meg, az önkormányzat hatáskörébe tartozik, és finanszírozható a közösségi költségvetés keretéből. A 30 milliós maximális költséghatár miatt főként alacsonyabb költségvetésű, kreatív és közösségépítő ötletekre várunk javaslatokat, mint például:

  • Egészséges életmódot támogató programok: táplálkozási tanácsadás, sportesemények, stresszkezelő workshopok.
  • Közösségi életet pezsdítő kezdeményezések: fesztiválok, nyugdíjasklubok, gyermekprogramok, tematikus városi séták.

Természetesen lehetőség van infrastrukturális fejlesztési ötleteket is benyújtani, például:

  • Közlekedésfejlesztés: utcák, járdák, kerékpárutak, terek felújítása vagy új létesítmények építése.
  • Biztonságos közlekedési elemek: gyalogátkelők kialakítása, közlekedési táblák, sebességcsökkentő eszközök telepítése.
  • Közösségi bútorok elhelyezése: padok, kerékpártárolók kihelyezése.
  • Sport- és szabadidős fejlesztések: játszóterek bővítése, sportpályák korszerűsítése, sportútvonalak (pl. Nordic Walking) kijelölése.
  • Zöldterületek fejlesztése: növényültetés, parkok modernizálása, pihenő- és rekreációs területek kialakítása.
  • Kutyafuttatók létrehozása: új kutyafuttatók építése vagy meglévők korszerűsítése.

A közösségi költségvetésből nem támogathatók az alábbi típusú ötletek:

  • Kereskedelmi célú javaslatok, amelyek profitérdeket szolgálnak.
  • Magánterületen megvalósuló ötletek, amelyek nem közösségi használatra készülnek.
  • Működési jellegű feladatok, amelyek a javaslattevő szervezet mindennapi működéséhez kapcsolódnak.
  • Vallási, politikai vagy ideológiai jellegű javaslatok.
  • Már tervezett vagy költségvetésbe foglalt fejlesztések, amelyek finanszírozása már szerepel a város költségvetésében.

Projekt ötletek értékelése

Igen, az értékelési folyamat során egyes ötletek megváltozhatnak, de ezt minden esetben egyezteti a hivatal az ötletet benyújtóval, és a módosítás során az ötlet eredeti célját szem előtt tartják.

Továbbá, bizonyos ötleteket össze lehet vonni, abban az esetben, ha:

- több hasonló ötlet érkezik be,

- az ötleket logikusan összekapcsolódnak, pozitív hatást gyakorolnak egymásra, vagy

- egymástól nagyban függnek, így ésszerű az összevonás. 

Tehát az egyes ötletek megváltozhatnak, a tartalmuk módosulhat és összevonásra kerülhetnek más  ötletekkel, erről a KRMCS tájékoztatja az ötletbeadót.

Az értékelő munkacsoportba tagnak 2025. március 14-től április 30-ig lehet jelentkezni a resztveszek.budaors.hu oldalon. Jelentkezése benyújtásához a jogosult személyes segítséget igényelhet a részvételi pontokon.

Az önkéntesen jelentkezők az alábbi elvek alapján kerülnek kiválasztásra: Budaörs minden városrészét (Kamaraerdő, ÉNY-i, ÉK-i, DNY-i, DK-i városrész) minimum 1, de legfeljebb 5 lakos képviselje. A kiválasztott lakosok betöltötték a 14. életévüket, Budaörs közigazgatási területén lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek és nincs beadott ötletük. 

A resztveszek.budaors.hu honlapon az erre kijelölt űrlap beadásával jelentkeztek értékelő munkacsoport tagnak.  Jelentkezése benyújtásához a jogosult személyes segítséget igényelhet a részvételi pontokon. 

Értékelő munkacsoport tagnak 2025. április 30-ig lehet jelentkezni. A kiválasztásnál nem szempont a jelentkezés időpontja, amennyiben 2025. március 14. és április 30. között beérkezett a lakos jelentkezése.

Az 5 fő per városrészt meghaladó jelentkezések esetén sorsolással választunk. A kiválasztott lakos vállalja, hogy feladatát közérdekű önkéntes tevékenység keretében az Önkormányzattal kötött szerződés alapján látja el.

Az ötletek értékelése több szereplő bevonásával történik:

  • 1. Közösségi részvételi munkacsoport (KRMCS): A KRMCS a közösségi költségvetés előkészítésében és megvalósításában résztvevő hivatali munkatársakból és külső szakértőkből áll.
  • 2. Hivatali véleményezők: a Polgármesteri Hivatal kijelölt munkatársai, akik szakmai szempontból véleményezik a benyújtott ötleteket.
  • 3. Értékelő munkacsoport: a Polgármester által önkéntes jelentkezést követően kiválasztott helyi lakosokból, valamint a közösségi részvételi munkacsoport tagjaiból, továbbá a ötlettel érintett önkormányzati költségvetési szerv vagy gazdasági társaság delegált munkatársaiból, szakmai szervezetek képviselőiből vagy más szakértőkből áll.

1. TECHNIKAI ELŐSZŰRÉS

A Közösségi Részvételi Munkacsoport (KRMCS) az alábbiak szerint szűri a beérkező ötleteket:

A) Elutasítás megfelelő indoklással:

  • Nyilvánvalóan sértő ötletek
  • Hiányos vagy értelmezhetetlen ötletek (ezeknél hiánypótlást kérnek a határidőig)

    Az elutasított ötletek nem kerülnek fel a honlapra.

B) Befogadás és státuszvizsgálat:

Ha az ötlet megfelel az előírásoknak, nem sértő és nem kirekesztő, tartalmaz minden szükséges információt. 

A munkacsoport az ötletet továbbítja a Polgármesteri hivatal kollégái részére, szakmai előszűrésre. 

Az ötlet aktuális státuszáról az ötletbeadó e-mailes értesíts kap, illetve a honlap admin felületén követheti az ötlet helyzetét. 

2. SZAKMAI ELŐSZŰRÉS

A Polgármesteri Hivatal kijelölt munkatársai (hivatali véleményezők) szakmai alapon értékelik az ötleteket:

• Továbbításra javasolják az ötletet az értékelő munkacsoportnak, ha:

o Az öltet módosításokkal megvalósítható (AJÁNLÁS).

o Az ötlet megfelelő.

• Nem javasolják, ha az ötlet nem megvalósítható (INDOKLÁS).

A hivatali vélemények alapján az ötletek státusza:

• „Nem küldjük tovább" – elutasítás indoklással.

• „Átdolgozásra szorul” – további módosítások után lehet továbbítani.

• „Továbbítjuk az értékelő munkacsoport elé” – az ötlet megkapja a hivatali jóváhagyást.

Az itt véleményezésre kerülő ötleteket az ötletbeadó a honlapra való belépés után láthatja.

3.Értékelő munkacsoport döntés

A technikai és szakmai előszűrésen továbbjutott ötleteket a független értékelő munkacsoport (ÉMCS) vizsgálja, amelyben a Polgármester által önkéntes jelentkezést követően kiválasztott helyi lakosok, valamint a közösségi részvételi munkacsoport tagjai, továbbá az ötlettel érintett önkormányzati költségvetési szerv vagy gazdasági társaság delegált munkatársai, szakmai szervezetek képviselői és más szakértők vesznek részt.

Az értékelő munkacsoport az ötletek megvitatását követően javaslatot tesz a szavazásra bocsátható ötletekre. 

Tagok kiválasztása: Önkéntes jelentkezés alapján, amire a resztveszek.budaors.hu honlapon lesz lehetőség, Budaörs különböző városrészeiből, életkor alapján, valamint attól függően, van-e beadott ötletük. A tagok kiválasztása április végére lezárul.

4.Szavazás

A jóváhagyott ötletek felkerülnek a resztveszek.budaors.hu oldalon a szavazólapra, ahol a lakosság dönthet a megvalósítandó ötletekről 2025. szeptemberében.


Igen. Az értékelők javaslatot tesznek az ötlet valós költségére az értékelési folyamat során.

Igen, javasoljuk, hogy az ötletbeadó a fenntartási költségekkel is kalkuláljon. Az online ötletgyűjtő kérdőívben lehetőség van jelezni, hogy a megadott összeg milyen típusú költségeket tartalmaz. A várható költséget úgy kell meghatározni, hogy az a megvalósítást követő 5 évre – rövidebb gazdasági élettartam esetén az ennek megfelelő időtartamra – a várható üzemeltetési költségeket is fedezze.

Az ötletek többlépcsős értékelése körülbelül fél évet vesz igénybe. A március közepétől áprilisig tartó ötletbeadási időszak lezárulta után az értékelési folyamat több lépcsőben zajlik, amely augusztus végéig tart. A projektekre szeptemberben lehet szavazni, a nyertes ötleteket pedig októberben hirdetjük ki.

Szavazás

A szavazás időszaka: 2025. szeptember 1. és szeptember 30. között.

Minden 14. életévét betöltött, Budaörs közigazgatási területén lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező személy.

Minden szavazásra jogosult személy csak egyszer vehet részt a szavazásban.

  • Egy regisztrált email címmel egyszer lehet szavazni.
  • Két szavazat adható le: egy szavazat kis projektre és egy szavazat nagy projektre.

Projektkategóriák:

  • Kis projektek: amelynek költsége eléri vagy meghaladja az 500.000 Ft-ot, de nem éri el az 5 millió forintot.
  • Nagy projektek: amelynek költsége eléri vagy meghaladja az 5 millió forintot, de nem haladja meg a 30 millió forintot.

Nincs meghatározva, hogy hány ötlet támogatható egy költségkategóriában. Az az ötletszám nyer, amely a költségkeretbe belefér, a szavazás során kialakult rangsor alapján.

A szavazás kizárólag a resztveszek.budaors.hu honlapon, a közösségi költségvetés hivatalos honlapján lehetséges. A szavazáshoz e-mail címhez kötött regisztráció szükséges. 

Segítségnyújtás szavazáshoz:

A város több pontján kijelölt részvételi pontokon a szavazók segítséget kaphatnak az online szavazatuk leadásában:

  • Email cím: szükséges a szavazáshoz. Az email cím létrehozásában és a szavazásban a részvételi pontokon segítséget nyújtanak.
  • Mobiltelefon: nem szükséges. A szavazás bármely internetkapcsolattal rendelkező számítógépen elérhető.

Nincs. Ha egy ötlet legalább egy szavazatot kap, akkor is nyerhet, ha belefér a kis vagy nagy projekt költségkeretébe.

Alacsony szavazatszám esetén is nyerhetnek ötletek, különösen, ha kevesen vesznek részt a szavazásban. Mivel ez Budaörs első közösségi költségvetése, az Önkormányzat vállalja, hogy a rangsorban jól szereplő, jó minőségű ötleteket megvalósítja, ösztönözve ezzel a lakosok részvételét.

Az Önkormányzat a szavazás lezártát követően, 2025. októberében kihirdeti a szavazás eredményét, majd annak figyelembevételével a megvalósítandó projektekről a Képviselő-testület dönt. A közösségi költségvetés tárgyévi keretösszegéből elsődlegesen azon projektötletek megvalósítására kerülhet sor, amelyek a szavazás során – kategóriánként – a legtöbb szavazatot kapták, és a közösségi költségvetés tárgyévi keretösszegének adott kategóriára megállapított részéréből még megvalósíthatók. Amennyiben ezen szabály alkalmazásával a közösségi költségvetés tárgyévi keretösszege – kategóriánként – nem kerül teljes mértékben felhasználásra, a fennmaradó forrás terhére a szavazásra bocsátott, de nem nyertes projektötlet megvalósításáról, illetve a fennmaradó forrásból a nyertes ötletek megvalósítása során felmerülő többletforrás-igények biztosítására szolgáló tartalékkeret képzéséről is dönthet a Képviselő-testület.

Megvalósítás

A projektek előkészítése 2025. október – december között zajlik, a megvalósítási időszak pedig 2026. januárban indul, és 1 év áll rendelkezésre a projektek végrehajtására.

A projektek megvalósítását az Önkormányzat felelős osztályainak munkatársai végzik.

Ha az ötlet megvalósítását vis maior esemény akadályozza, az Önkormányzat mindent megtesz a helyzet kezelésére. Szükség esetén a megvalósítás határidejét meghosszabbíthatja.

Az ötletbeadót tájékoztatják arról, hogy mely hivatali csoport felel az ötletért. Az ötletbeadó önkéntesen nyomon követheti a megvalósítás folyamatát. A hivatali munkatársak bevonják őt az ötlet előkészítésébe és tervezésébe. Bizonyos kérdésekben a vállalkozók is egyeztethetnek a ötletbeadóval, a minőségibb kivitelezés érdekében.

Egyedi esetekben,  ha az ötlet jellege és az ötletbeadó szakértelme ezt lehetővé teszi, az ötletbeadó aktívan részt vehet az ötlet megvalósításában.